Kúpa auta

autobazar

 

Dôležitý je výber typu, či chceme menšie auto do mesta, alebo väčšie pre rodinné výlety a dovolenky, či so športovým šmrncom alebo do terénu podľa stupňa náročnosti, alebo na podnikanie.

Kompromisom je kategória nižšia stredná trieda , či nižšia trieda, kde pri rozumných nákladoch sa dajú vozidlá využívať v mestách, aj na dlhších cestách.

Tiež podstatný je rozpočet, či máme na nové auto alebo viac či menej jazdené. Či nové auto alebo jazdené si musí rozhodnúť každý sám. Pre nové platí v priemere vyššia bezporuchovosť či záruka, lepší pocit z nového auta..Jazdené bývajú podstatne lacnejšie, treba však počítať s vyššími investíciami na prevádzku, poruchovsťou alebo chybičkami (lak, interiér) od predchádzajúcich majiteľov..Tu je zas možno vhodným kompromisom vek jazdeného vozidla 3-5 rokov, ked cena oproti novému klesá na zhruba polovicu. Pri starších už pokles ceny nie je taký rapídny.

Pri kúpe nového vozidla je kúpa možno jednoduchšia, stačí si vybrať značku a model, osloviť dílersku sieť na Slovensku (vyhľadať si môžete aj na stránke autoservisyonline.sk) so žiadosťou o cenovú ponuku, prípadne či majú niektoré modely na sklade alebo objednanie u výrobcu podľa požiadaviek.

 

Kúpa jazdeného vozidla

 

Pri jazdenom vozidle je situácia s výberom trošku zložitejšia. Pri výbere značky a modelu vzniká veľa otázok ohľadne spoľahlivosti  jednotlivých výrobcov. V globále možno povedať, že osvedčené značky majú prepracované dodávateľské siete, technológiu výroby či kontrolu kvality. Svoje robí aj mentalita jednotlivých národov (nemecká či japonská precíznosť). Pre základnú orientáciu je vhodné všímať si rebríčky spoľahlivostí, najznámejší je TUV report, kde su zozbierané chyby zo staníc technických kontrol TUV, rozdelené podľa modelov  a veku vozidiel. Viď   Link tu . V krátkosti, vedie vačšinou Toyota, ci prémiové nemecké značky. Na opačnom konci sa nachádzajú francúzske a talianske.

Ak už máme vybratú značku a model vozidla, najvhodnejšie je pozrieť si ponuku trhu prostredníctvom internetových špecializovaných stránok na jazdené vozidlá, kde inzerujú ako autobazáre tak aj jednotlivci . Vo všeobecnosti platí, že v autobazáre klient dostane, resp. mal by dostať, pridanú hodnotu-službu, oproti kúpe vozidla od fyzickej osoby (vybavenie prepisu, prezretie vozidla na zdviháku , preverenie aspoň základného technického stavu, poistenie či pomoc s prípadným úverom na kúpu ). Pri kúpe vozidla od jednotlivca si tieto úkony záujemca musí vybaviť sám, výhoda je širšia ponuka vozidiel ako v autobazároch a individuálnejší prístup od predávajúceho.

V každom prípade odporúčame si pri kúpe jazdeného vozidla (už keď je človek rozhodnutý pre konkrétne vozidlo) privziať na obhliadku mechanika, prípadne zaplatiť prehliadku v servise (nie u známeho predávajúceho) , kde aspoň vizuálne a prípadne načítaním chybových hlásení sa dá zhodnotiť základný stav vozidla a odhaliť zamaskované problémy.


Pri kúpe je dôležité podpísať kúpno predajnú zmluvu, ktorá chráni ako kupujúceho tak ak aj predávajúceho. Vzory zmlúv sa na internete nachádzajú v hojnom počte.

Na predaj a kúpu vozidla sa vzťahujú všeobecne záväzné právne predpisy občianskeho a obchodného zákonníka. Predávajúci teda zodpovedá za chyby, ktoré mala predávaná vec v čase predaja a o ktorých vedel. Zodpovedá tiež za všetky navonok deklarované údaje, napríklad o počte najazdených kilometrov, ak sú uvedené na ponukovom liste.

Nevzťahuje sa však na chyby vzniknuté v dôsledku primeraného opotrebovania automobilu vzhľadom na jeho vek a počet odjazdených kilometrov a na chyby, ktoré sú uvedené v kúpnej zmluve a s ktorými bol kupujúci oboznámený pred zakúpením vozidla. Keďže ide o použitú vec, nemožno tiež reklamovať chyby, ktoré vzniknú dodatočne. Všetko ostatné možno do jedného roka reklamovať. Kameňom úrazu je však skutočnosť, že je veľmi ťažké dokázať, že chyba, ktorú ste objavili dodatočne, bola na vozidle ešte pred uzavretím kúpnej zmluvy.